Suomen Cup info

MIesten Suomen Cup 2020

Kauden 2020 miesten Suomen Cupiin voivat osallistua kaikki miesten joukkueet, jotka pelaavat Suomen sarjoissa. Cupiin eivät voi ilmoittautua JKKI-joukkueet eivätkä juniorijoukkueet. Liiton järjestämien sarjojen ulkopuolelta osallistuminen tapahtuu Regions’ Cupin kautta, joiden finalistit tulevat mukaan Cupiin sen 16-joukkueen vaiheeseen. Kakkosen joukkueet ilmoittautuvat kilpailuun Kakkosen Cupin kautta, ja Ykkösen ja Veikkausliigan joukkueet ovat automaattisesti mukana Cupissa lisenssisääntöjen perusteella.

Suomen Cup pelataan kaksivaiheisena niin, että aluksi pelattavien karsintakilpailuiden kautta 16 joukkuetta pääsee Suomen Cupiin, jossa pelataan perinteisellä cupin pelitavalla finaaliin asti.Karsinta Suomen Cupiin (16 joukkuetta) tapahtuu neljän eri karsintakilpailun kautta, joita ovat; a) Veikkausliigajoukkueiden karsintalohkot b) Ykkösen joukkueiden karsintalohkot c) Kakkosen Cup -kilpailu ja d) Regions’ Cup. Kilpailun järjestäjä asettaa ehtoja kilpailun etenemiselle Veikkausliigan ja Ykkösen joukkueiden karsintalohkojen sekä Kakkosen Cupin osalta. Yksityiskohtaisissa (kausikohtaisessa) erillisohjeissa määritellään tarkemmin pelipäivät, kellonaikarajoitukset ja kilpailun alkamiseen/loppumiseen liittyvät säännöt.

Viitteellinen aikataulutus on seuraava:
Veikkausliigajoukkueiden karsintalohkot pelataan 17.1-1.3. välisenä aikana
Ykkösen joukkueiden karsintalohkot pelataan 17.1-1.3. välisenä aikana
Kakkosen Cup, sen alkulohkot ja cup-vaihe pelataan 17.1-1.3. välisenä aikana, ja sen finaali Suomen Cupin finaalin yhteydessä 15-16.5.2020
Regions’Cup pelataan edellisen kalenterivuoden aikana
Suomen Cupin neljännesvälierät pelataan 14-15.3., puolivälierät 21-22.3. ja välierät 4.4. ja finaali 16.5.2020

REGIONS’ CUP

Kilpailuun voivat osallistua Palloliiton jäsenseurojen miesten joukkueet, jotka osallistuvat alueiden viralliseen kilpailutoimintaan eli joukkueet, jotka pelaavat Kolmosessa tai alemmassa sarjassa. JKKI-joukkueet eivät voi osallistua kilpailuun.

Kilpailun finalistit saavat suoran paikan Suomen Cupin 2021 pudotuspelivaiheeseen.

NAISTEN SUOMEN CUP 2020

Naisten Suomen Cup pelataan yhdistelmäkilpailuna, jossa aluksi pelataan cup-järjestelmän mukaan, kilpailun toisessa vaiheessa lohkovaiheessa sarjapeleinä, jonka jälkeen kilpailu jatkuu pudotuspeleillä päättyen finaaliin. Suomen Cupiin voivat osallistua vain joukkueet, jotka pelaavat Suomen sarjoissa. Cupiin eivät voi ilmoittautua JKKI-joukkueet eivätkä juniorijoukkueet. Seurojen reservijoukkueet saavat osallistua kilpailuun.

Kilpailun 1. kierroksella kaikki liigajoukkueet asetellaan alueellisiin koreihin, jossa heidät arvotaan vierasjoukkueeksi alemmalla tasolla olevaa joukkuetta vastaan. Ottelun voittaja pääsee suoraan seuraavan kalenterivuoden helmikuussa alkavaan lohkopelivaiheeseen.

**Kaikki kymmenen 1. kierroksen hävinnyttä joukkuetta, siirtyvät jatkamaan Suomen Cupin taivaltaan sen 2. kierrokselle. Toisen, kolmannen ja mahdollisesti neljännen kierroksen lopuksi (lokakuussa) on tiedossa vielä kaksi joukkuetta, jotka saavat paikan talvella pelattavaan 12 joukkueen lohkopelivaiheeseen.

Lohkovaiheessa, pelataan neljässä kolmen joukkueen lohkossa yksinkertainen sarja, eli yksi peli kotona ja yksi vieraissa (arvotaan). Lohkovaiheen jälkeen lohkoykköset arvotaan pelaamaan lohkokakkosia vastaan puolivälieräotteluihin. Puolivälierien voittajat arvotaan välieräotteluihin, jotka pelataan ennen liigakauden alkua, jolloin vain finaali jää pelattavaksi kesäkaudelle.

Finaalit ja palkinnot

Miesten Suomen Cupin voittaja palkitaan rahapalkinnon lisäksi paikalla UEFA:n kauden 2021-22 Euroopan Konferenssiliigan karsinnoissa*. Miesten finaalin voittaja saa palkinnoksi 50 000 euroa ja toiseksi tullut 10 000 euroa.

Naisten finaalissa voittaja saa palkinnoksi 20 000 euroa ja toiseksi tullut 4000 euroa.

*UEFA:n seurajoukkuekilpailut kokevat uudistuksen kaudelle 2021-22. Lue lisää uudesta seurajoukkuekilpailusta, Euroopan Konferenssiliigasta, UEFA:n sivuilta >>

Suomen cupin erillismääräykset >>

Tulospalveluohjeet >>