Kausi 2019-20

Tervarit, Oulu
Turun Pallokerho (TPK)
Zenith Myllypuro (Zenith), Helsinki

Futsal-Ykkönen pelataan kahdentoista joukkueen kaksinkertaisena sarjana. Sarjan sijalle 1 sijoittunut joukkue nousee Futsal-Liigaan kaudeksi 2020 – 2021.
Sarjan sijalle 2 sijoittunut joukkue karsii futsalliigapaikasta Futsal-Liigan sijalle 11 sijoittuneen joukkueen kanssa siten, että Futsal-Liigajoukkue aloittaa kotiottelulla.
Nämä ottelut pelataan paras kolmesta -järjestelmällä; kahdella voitolla saa futsalliigapaikan.
Ottelut aloitetaan lauantaina 21.3.2020, toinen ottelu pelataan sunnuntaina 22.3.2020 ja tarvittaessa kolmas ottelu pelataan lauantaina 28.3.2020.

Jos yksittäinen karsintaottelu päättyy tasan, pelataan 2 x 5 minuutin jatko-ottelu ja jos ottelu senkin jälkeen on tasan, voittaja ratkaistaan rangaistuspotkupisteestä potkaistavilla potkuilla FIFA:n futsalsääntöjen mukaan.
Sarjassa sijoille 10, 11 ja 12 sijoittuneet joukkueet putoavat alueellisiin Futsal-Kakkosen lohkoihin.

HUOM!!!
Futsal-Ykköseen kaudeksi 2016-2017 noussut Turun Pallokerho luopui kaudella 2014-2015 Futsal-Liigan karsintavaiheessa FC Kemiä vastaan pelattavasta karsintaottelusta - kilpailumääräysten mukaan liiton kilpailuissa ei voi luovuttaa. Sen vuoksi Palloliiton futsalvaliokunta päätti sulkea seuran Futsal-Liigasta ja pudottaa sen pelaamaan Turun piirin futsalsarjoihin - piirin päätöksellä TPK jatkoi Futsal-Kakkosessa.  Silloisten sääntöjen mukaan seura ei voi nousta eikä karsia Futsal-Liigaan ennen kuin viiden vuoden päästä, siis kaudelle 2020-2021. Saman säännön mukaan seura kuitenkin saattoi nousta Futsal-Ykköseen.

Jos kauden 2019 – 2020 sarjataulukossa runkosarjan päättyessä TPK olisi nousu- tai karsijapaikalla, se osallistuu normaalilla tavalla karsintaan.