16.8.2019 klo 09.02

TPV:n Ylinen löysi positiivisia elementtejä tappiosta

Maanantaina KTP:lle kärsitty 6-1 -tappio oli omiaan laskemaan TPV:n osakkeita FC Hakan kannattajien silmissä torstaiseen Pirkanmaan Derbyyn. Maaliveikkauksiin mitä ilmeisemmin kirjoitettiin ihan toisia maalilukuja kuin ottelun lopputulos 3-1 (2-0).

FC Haka otti rutiinivoiton ja tämän joukkueen päävalmentaja Teemu Tainio myös myönsi. Ykköstä ylivoimaisesti johtava joukkue ei kuitenkaan ollut niin ylivoimainen, kuin pelaajat ja kannattajat olisivat taatusti toivoneet. Haka vaikka olikin hiukan niskan päällä, ei kuitenkaan pystynyt luomistaan tilanteista tekemään kuin yhden maalin, sillä kaksi muuta tuli rangaistuspotkuista Anton Popovitchin tekeminä.

Ajoittain TPV:n maalivahti Antti Kuusisen tontilla oli painetta ja tilanteita, mutta kokonaisuudessaan TPV:n pelaaminen oli paljon parempaa kuin maanantaina KTP:tä vastaan, mutta päävalmentaja Anssi Ylisen ilmeestä ei silti ylenpalttinen tyytyväisyys silti loistanut. Tamperelaiset heräsivät uudenlaiseen elämään Hakan kolmannen maalin myötä ja saivatkin pallonhallintaa siirretty itselleen. Haka-ottelun otteet Kotkassa olisivat tuoneet maanantaina toisen näköisen lopputuloksen.

- Puolustimme paremmin ja muoto oli paremmin kassassa kuin Kotkassa. Meidän on kuitenkin aktivoiduttava enemmän, sillä tänään olimme passiivisia ja tyydyimme muodossa olemiseen. Hakan pelitilannemaali oli sellainen, josta olimme puhuneet, ettei niitä saa syntyä. Laitapakin ero toppariin oli liian iso, Ylinen sanoi TPV:n sivuilla.

Päävalmentaja nosti esille arkuuden, joka näkyi selvimmin Hakan mentyä neljän minuutin pelaamisen jälkeen 1-0 -johtoon. Haka vei koko ottelua, mutta erityisen selvästi joukkueiden välisen eron pelaamisessa osoitti ensimmäinen jakso. Ylinen myönsikin, ettei joukkue aktivoitunut missään vaiheessa puolustuspelaamiseen.

Ylisen mukaan TPV:llä on ollut tällä viikolla rankka ohjelma. Maanantaina joukkue pelasi Kotkassa, tiistaina harjoitteli ja torstaina oli vuorossa kova peli Valkeakoskella.

- Kotkassa tuli aika lailla pataan, joten henkinen puoli on varmasti rasittunut enemmän kuin fyysinen puoli. Kierrätimme pelaajia, eikä voitto siitä ollut kiinni, että olisimme olleet väsyneitä, Ylinen totesi.

Lehdistötilaisuudessa Ylinen otti esille myös loppukauden ottelut. Ylisen mukaan kaikki on kiinni vain ja ainoastaan joukkueesta itsestään.

- Peli on tällä hetkellä nähdyn kaltaista, eikä ketään ylimääräistä auttajaa ole olemassa. Meidän on uskottava itseemme ja jatkettava kovan työn tekemistä, Ylinen sanoi.

Hyökkääjä Roope Kostiainen kirjautti uuden luvun jalkapalloilijan elämäänsä olemalla ensimmäistä kertaa avauksessa Ykkösen ottelussa. Haka-ottelu oli Kostiaiselle viides Ykkösen ottelu. Vaihtoon 24-vuotias Kostiainen tuli pohkeen krampattua.

- Tuntui hienolta päästä avaukseen ja oli todella mukava pelata. Tästä saan paljon uutta intoa harjoittelemiseeni. Omaan peliini olen suhteellisen tyytyväinen ja vaikka Haka oli tänään hyvä, niin emme mekään kovin huonosti pelanneet. Palloja tuli minulle hyvin, jotta sai tapella toppareita vastaan, Kostiainen huomautti.

TPV:n maalin lisäajalla tehnyt Arjan Goljahanpoor sanoi Hakan näyttäneen, miksi se johtaa Ykköstä. Maalin mies teki kulmatilanteesta nousemalla muita ylemmäksi ja ohjaamalla päällään pallon maaliin.

- Haka pelasi mielestäni rutiininomaisen ottelun. Me pelasimme ehdottomasti paremmin kuin Kotkassa ja olimme esimerkki tiiviimpi joukkueena.

TPV:n seuraava ottelu on porilaista MuSa:a vastaan Tammelan stadionilla 22.8.