3.10.2019 klo 21.49

Natalia Kuikka mielii Helmareille yhä enemmän itseluottamusta

Natalia Kuikka päätti siirtyä vuoden alussa Yhdysvalloista ja yliopistosarjasta Ruotsin Damallsvenskaniin Kopparbergs/Göteborgin riveihin. Valinta on kantanut hedelmää, jota hän voi nyt hyödyntää myös maajoukkueessa.

- Oli hyvä valinta. Halusin joukkueeseen, missä on haastetta mutta ei niin haastavaa, että en ikinä pääsisi kentälle. Itse olen aina ajatellut sen niin, että pelatessa kehittyy parhaiten.

Kemiläisen kausi uudessa seurajoukkueessa onkin mennyt hyvin. Vastuuta on tullut lähes poikkeuksetta jokaisessa pelissä avauskokoonpanopaikan muodossa, joko laitapuolustajan tai wingbackin roolissa. Pelituntuma on kehittänyt erityisesti Kuikan kykyä reagoida huippujalkapallolle tyypillisessä temmossa.

- Teemme yksittäisissä harjoituksissa yleensä vain yksi tai kaksi settiä, ja niiden sisällä pelin on pakko edetä johonkin. Olen huomannut, että se on siirtynyt treeneistä peleihin. Ruotsissa on pakko tehdä ratkaisuja todella nopeasti, ja olen selkeästi kehittynyt siinä. Myös maajoukkueessa voin nyt heti ensimmäisestä päivästä lähtien pelata hyvin ja tehdä niitä oikeita ratkaisuja, koska tempo on yhtä kova kuin seurajoukkueessa.

Kuikka huomauttaa, että samankaltainen muutos on nähtävissä myös muista Helmareista. Se, että pelaajat suorittavat kovalla tasolla seurajoukkueissaan näkyy maajoukkueen arkisessa tekemisessä.

- Heti ensimmäisissä harjoituksissa tuntui, että tempo on kova. Henki joukkueessa on tällä hetkellä todella hyvä, mikä on myös lisännyt kykyämme pelata nopeammin ja löytää toisemme paremmin kentällä. Tässä joukkueessa ei enää jouduta hakemaan tuntumaa ensimmäisenä päivänä, vaan se on täyttä asiaa alusta alkaen. Se on todella hyvä asia.

Damallsvenskanin sekä Mestareiden liigan pelien myötä tiukassa ottelusumassa lähikuukausina ollut Kuikka uskoo vahvasti henkisten voimavarojen hyödyntämiseen. EM-karsintojen edetessä hän toivoo Helmareiden itseluottamuksen kasvavan entisestään.

- Jos meillä jokaisella on itseluottamusta ja uskoa siihen, että pystymme pelaamaan hyvää futista ja pärjäämään mille tahansa joukkueelle, niin kyllä se vain rupeaa näkymään kentällä.

- Missä se näkyy juuri nyt on, että luotamme taitoihimme. Uskallamme pelata vaikeampia palloja tai kuvioita kuin ennen ja luottaa siihen, että pallon saava pelaaja pystyy hoitamaan tilanteen. Meidän tekninen osaaminen ja peliäly on kasvanut sen myötä, että moni pelaaja pelaa kovassa joukkueessa. Se luo turvaa, kun tietää oikeasti mitä tekee ja pystyy myös tekemään sen.

Seuraava näytönpaikka maajoukkueelle koittaa tulevana tiistaina 8.10., kun Suomi kohtaa Albanian kotikentällä Vaasassa. Kuikka odottaa, että Helmarit jatkavat pelin kehittämistä edellisestä kohtaamisesta.

- Albania yrittää iskeä vastahyökkäyksillä. Heillä on muutama taitava pelaaja, jotka voivat ratkaista pelejä, mikäli vastustajat tekevät virheitä. Uskon, että tiistain ottelusta on tulossa sillä tavalla samanlainen kuin ensimmäisestä, että pallonhallinta on meillä. Mutta toivon, että tulemme hallitsemaan palloa hieman ylempänä.

Suomi kohtaa EM-karsintojen ensimmäisessä kotiottelussaan Albanian Vaasassa tiistaina 8.10. klo 19. Suomi avasi karsinnat syyskuussa Albanian vieraana 3-0-voitolla. Lohkoa johtaa Skotlanti, joka ryöpytti Kyprosta peräti 8-0-lukemin. Viides kilpailija Portugali avaa oman urakkansa 4.10. Albaniaa vastaan. Lohkojen tilanteet löydät UEFA:n sivuilta täältä.

Karsintalohkoja on kaikkiaan yhdeksän ja lohkovoittajat etenevät suoraan Englannissa 2021 pelattavaan EM-lopputurnaukseen. Lisäksi lopputurnaukseen pääsee suoraan kolme parasta lohkokakkosta. Muut kuusi lohkokakkosta pelaavat lokakuussa 2020 jatkokarsinnan kolmesta viimeisestä EM-lopputurnauspaikasta.

Liput Helmareiden matseihin >>