Huuhkaja- ja Helmaripäivät

Huuhkaja- ja Helmaripäivät kaudella 2019 – 2020

Huuhkaja- ja Helamaripäivät jatkuvat uudelleen organisoituvan Seurojen Palloliiton toiminnassa tutuilla teemoilla; tapahtumiin kutsuttavat seurajoukkueet pelaavat otteluita, joiden ympärillä kehitetään seuravalmentajien osaamista ja järjestetään koulutusta pelaajille sekä valmentajille. Tapahtumat toimivat edelleen osaltaan myös pelaajatarkkailutapahtumina.

Vuonna 2016 lanseerattu Huuhkaja-Helmaritoiminta on tärkeä osa pelaajan laadukkaan arjen tukemista, sillä se yhdistää pelaajakehityksen, valmennusosaamisen, tutkimus- ja kehitystoiminnan ja seurakehityksen yhdeksi palvelukokonaisuudeksi.

Muutos piirien järjestämästä toiminnasta Seurojen Palloliiton toimintaan
Meneillään olevan Palloliiton historian suurimman muutoksen keskeisenä tavoitteena on organisoida toiminta ja prosessit tukemaan entistä tehokkaammin pelaajan laadukasta arkea.

Tulevan syksyn suuren organisaatiomuutoksen haasteina Huuhkaja- ja Helmaritoiminnan osalta ovat konseptin valtakunnallinen yhtenäistäminen sekä organisaatiomuutoksen vaikutus toiminnosta vastaavien henkilöiden määrään alueilla. Tämä voi johtaa siihen, että joillakin alueilla tapahtumien ja mukanaolevien ikäluokkien määrä voi aluksi vähentyä aiempaan verrattuna.

Pitkällä aikavälillä muutos tulee kuitenkin varmasti näkymään positiivisesti seurojen laadukkaan arjen kehittymisen tukemisena. Perustoiminnot saadaan tulevan syksyn aikana yhdistettyä esimerkiksi valmennuskeskus- ja Huuhkaja-Helmaritoimintaan liittyvien seurakäyntien, valmentajakoulutusten ja pelaajakehitystapahtumien osalta. Konkreettisesti tämä näkyy muun muassa vuosikellojen, sisältöjen ja ydinviestien yhtenäistämisessä.

Pelaajan laadukas arki toiminnoissa (pelaajakehitys- ja valmentajakoulutus) tullaan siirtymään uusiin alueisiin jo tulevalla toimintakaudella.

Palloliiton Läntinen alue
Uusi Läntinen alue muodostuu Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueen seuroista. Huuhkaja- ja Helmaritoiminta järjestetään pääsääntöisesti Läntisellä alueella 3 osa-alueella. A ja B osa-alueet toimivat osittain yhdessä ja osittain erikseen.
A) Ahvenanmaa, Varsinais-Suomi ja Satakunta
B) Pirkanmaa ja Kanta-Häme
C) Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa

Huuhkaja- ja Helmaritoiminnosta vastaavat Läntisen alueen koulutuspäällikkö Sami Nikkola ja koulutusasiantuntija Ari Kervinen. Läntisen alueen aluevalmentajat vastaavat tapahtumiin liittyvästä pelaajatarkkailusta.

Käynnistyy marras-joulukuussa
Toiminta alkaa Läntisellä alueella marraskuun ja joulukuun aikana. Löydät tarkemmat tiedot ikäluokittain ja lohkoittain ikäluokat omien sivujen kautta (alasivut sivupalkin kautta!). Tytöissä toiminta järjestetään 2005 ja 2006 -syntyneille sekä pojissa 2006 ja 2007 -syntyneille.  Pelimuodot ovat T15, T14 ja P14 ja P13 1-tasolla 11v11 sekä P13 2-tasolla 8v8.

Toimintaan kutsutaan lähtökohtaisesti Etelä-Länsi -liigassa ja Puolen Suomen Liigassa sekä Alueliigassa ja Aluesarjassa pelaavat joukkueet sekä muista joukkueista koottuja yhteisjoukkueita. Yksittäisiä piirisarjajoukkueitta edustavia pelaajia kutsutaan Huuhkaja- ja Helmaripäiviin joko muiden seurajoukkueiden mukaan tai heistä kootaan erillinen Huuhkaja tai Helmari United. Aina kun joukkueesta kutsutaan pelaaja/pelaajia Huuhkaja-päivään, myös hänen oman seurajoukkueensa valmentaja kutsutaan mukaan tapahtumaan.

Aluevalmentajat valitsevat kutsuttavat joukkueet sekä pelaajat United joukkueisiin sekä Huuhkaja- ja Helmariturnaukseen yhdessä Alueellisen koulutuspäällikön ja koulutusasiantuntijan kanssa.

Huuhkaja- ja Helmaripäivien vuosikello
1. kierros marras-joulukuu
2. kierros tammikuu-helmikuu
3. kierros maaliskuu-huhtikuu
4. kierros toukokuu (vain T15 ja P14)

Tyttöjen 2005 sekä poikien 2006 ikäluokille järjestetään valtakunnallinen Huuhkaja- ja Helmariturnaus kesäkuussa Eerikkilän urheiluopistolla.

SHA ja AVK-tapahtumat
Sami Hyypiä Akatemian sekä Etelän ja Keski-Suomen Valmennuskeskusten kehittymisen seurannan tapahtumat ovat osa pelaajan laadukas arki -kokonaisuuden palvelutarjotinta. Niissä kehitetään, Huuhkaja- ja Helmaripäivien tavoin, seuravalmentajien osaamista ja järjestetään koulutusta pelaajille sekä valmentajille. Tapahtumat toimivat myös pelaajatarkkailutapahtumina. Tämän takia ja koulupoissaolojen sekä kustannusten hallinnan vuoksi SHA- sekä AVK-toiminnassa mukana olevat seurat/joukkueet ovat poissa yhdeltä alueelliselta Huuhkaja- tai Helmarikierrokselta.

Poissaolot koulusta
Jokainen pelaaja anoo itse poissaolon koulusta Wilman tai muun vastaavan järjestelmän kautta. Pelaaja on kutsuttu Palloliiton pelaajakehitystapahtumaan, jota voi käyttää anomuksen perusteena.
Info kouluun / lupalappu >>

Kustannukset
Joukkueen osallistuminen Huuhkaja- ja Helmaripäiviin maksaa noin 200 euroa per tapahtuma. Palloliitto laskuttaa osallistuvia joukkueita tapahtumien jälkeen. Hinta sisältää tilat, erotuomarit, koulutuksen tapahtumassa sekä videokuvauksen. Lisäkustannusta tulee lounaista, jotka joukkueet varaavat itse.