Aikuisten pelitapa

Aikuisten futsalsarjat 2019-2020, 28.8.2019

Futsal-sarjat toteutetaan Palloliiton uuden organisaation mukaisesti, jossa Helsinki kuuluu Etelän alueeseen yhdessä Uudenmaan piirin ja Kymenlaakson kanssa. Sarjat ovat pitkälti samat kuin viime kaudella eikä matkustamista ole tarkoitus lisätä.

Miehet

Kakkonen (10)

Kaksinkertaisen sarjan voittaja karsii Keski-Suomen ja Itä-Suomen yhteisen Kakkosen voittajaa vastaan noususta Futsal Ykköseen. Sarjan sijalle 8. ja huonommin sijoittuneet putoavat oman piirinsä Kolmoseen. Jos Futsal Ykkösestä ei kuitenkaan putoa enempää Helsingin tai Uudenmaan piirin joukkueita, kuin mitä sinne nousee, sarjan 8. sijalle sijoittunut joukkue säilyttää paikkansa Kakkosessa. Jos puolestaan Futsal Ykkösestä putoaa vähemmän Helsingin ja Uudenmaan piirin joukkueita kuin sinne nousee, sarjan 9. sijalle sijoittunut joukkue säilyttää paikkansa Kakkosessa. Ottelut pelataan kahdella erotuomarilla ja toimitsijalla, joka kirjaa mm. kumuloituvat virheet ja ottaa ajan.
Joukkueet:

Kolmonen (28)

Pelataan kahdessa 14 joukkueen lohkossa yksinkertaiset sarjat. Lohkovoittajat nousevat Kakkoseen ja lohkojen sijalle 12. ja huonommin sijoittuneet putoavat Neloseen. Ottelut pelataan kahdella erotuomarilla ja toimitsijalla, joka kirjaa mm. kumuloituvat virheet ja ottaa ajan.

Nelonen (36)

Pelataan kolmessa 12 joukkueen lohkossa yksinkertaiset sarjat. Lohkovoittajat nousevat Kolmoseen ja lohkokakkoset sekä lohkokolmoset pelaavat täydennysjärjestyksen lisänousupaikoista. Lohkojen sijalle 10. ja huonommin sijoittuneet putoavat Vitoseen. Ottelut pelataan kahdella erotuomarilla ja toimitsijalla, joka kirjaa mm. kumuloituvat virheet ja ottaa ajan.

Vitonen ()

Pelataan kolmessa lohkossa. Lohkovoittajat nousevat Neloseen. Ottelut pelataan yhdellä erotuomarilla ja toimitsijalla, joka kirjaa mm. kumuloituvat virheet ja ottaa ajan. Uudet joukkueet ilmoittautuvat Vitoseen tai Kutoseen.

Kutonen ()

Pelataan kaksinkertainen sarja mestaruudesta. Uudet joukkueet ilmoittautuvat Vitoseen tai Kutoseen.

KKI35-KKI50, (ensi vuoden ikärajoilla) esim. KKI-35 on 31.12.1985 ja sitä ennen syntyneet.

Harrastesarjat

Peliaika on 2 x 20 min suoraa aikaa, eikä toimitsija ole pakollinen. Harrastesarja on tarkoitettu ei jäsenseuroille ja siinä ei tarvitse olla SPL:n pelipasseja. Ottelut pelataan yhdellä erotuomarilla.

Naiset

Kakkonen-Nelonen

Ottelut pelataan yhdellä erotuomarilla ja toimitsijalla, joka kirjaa mm. kumuloituvat virheet ja ottaa ajan. Joukkueet voivat ilmoittautua vapaasti mihin sarjaan tahansa. Kakkonen ja Kolmonen pelataan yksittäisinä otteluina ja Nelonen tuplapeleinä (2/päivä)

Harrastesarjat