Urheilun pelisäännöt

Urheilun Pelisääntöjen tavoitteena on synnyttää keskustelua lasten urheilun arvoista, toimintaperiaatteista ja käytännöistä. Haluamme kannustaa joukkueita keskustelemaan ja sopimaan yhdessä ilmapiiristä, tavoitteista, harjoittelemisesta sekä muista toimintatavoista seuran linjan mukaisesti. Asioista on hyvä sopia vuosittain vahvistamalla seuralle ja joukkueelle tärkeitä arvoja ja toimintakulttuuria. Näin kaikki joukkueen jäsenet viihtyvät ja jaksavat paremmin.

Juniorijoukkueiden on tärkeä laatia vuosittain Urheilun Pelisäännöt pohjautuen oman seuran arvoihin ja toiminnan linjauksiin:

• Sopikaa lasten kanssa joukkueen pelisäännöt
  • Käykää Pelisääntökeskustelu vanhempien kanssa

Mistä kannattaa keskustella ja sopia:

• Mitä seuramme on linjannut joukkueemme toiminnasta? Mistä asioista voimme päättää joukkuetasolla?
  • Mitkä ovat joukkueemme tavoitteet?
  • Mitkä asiat lisäävät hyvää ilmapiiriä joukkueessamme ja siten seurassamme?
  • Miten varmistamme, että pelaajat tulevat kuulluiksi? Miten voisimme osallistuttaa pelaajia toiminnan suunnitteluun? Mistä asioista pelaajat saavat päättää?
  • Miten jaamme peliajan pelaajien kesken kauden aikana?
  • Miten ja millä perusteella pelaajia palkitaan seurassamme?
  • Sovitaan eri toimijoiden rooleista (valmentaja, jouk.johtaja, huoltaja,vanhemmat) seuran linjan mukaisesti
  • Miten kannustamme urheilullisiin elämäntapoihin (uni, ruoka, savuttomuus, päihteet)?
  • Miten seurassamme (joukkueessamme) käytetään sosiaalisista mediaa?
  • Maksukäytännöt joukkueessamme / seurassamme
  • Kiroilun ja kiusaamisen nollatoleranssi
  • Miten toimimme, jos Pelisääntöjä ei noudateta? Miten ratkaisemme ongelmat?

Positiivinen ilmapiiri on yksi tärkeimmistä asioista lasten harrastuksessa. Näin ollen suosittelemme keskustelemaan, miksi hyvä ilmapiiri on tärkeää ja mitä se tarkoittaa teidän seurassa/joukkueessa. Miten kukin varmistaa osaltaan, että hyvä ilmapiiri säilyy jatkossa? Vanhempien kanssa voidaan keskustella ja sopia, millä toimilla ja viestinnällä kasvatetaan pelaajien itsetuntoa. Lisää hyvästä ilmapiiristä juniorijalkapallossa Kannusta mua -kampanjan sivuilla: www.kannustamua.fi

Tukimateriaalit Pelisääntö-keskusteluihin

TEHKÄÄ PELISÄÄNTÖNNE NÄKYVIKSI

• Muistakaa avoimesti viestiä sopimastanne pelisäännöistä
  • Suosittelemme lisäämään pelisäännöt näkyville seuranne nettisivuille

Huom! Pelisääntöjen palautusalusta on poistunut käytöstä 1.7.2019 alkaen. Sääntöjä ei tarvitse enää palauttaa Palloliittoon.